Je maakt een fantastisch product. Je weet precies hoe het in elkaar zit. Je kunt het gewicht en de afmetingen dromen. Alle specificaties staan in je geheugen gegrift, maar het lukt je niet om er een commercieel verhaal van te maken.

Of misschien lever je juist een fenomenale dienst. Je weet als geen ander op welke manier je het jouw potentiële klanten gemakkelijker kunt maken. Hoeveel tijd ze kunnen besparen. Hoeveel geld ze kunnen besparen, maar je kunt niet de juiste woorden vinden om die dienst aan de man te brengen.

Van analytisch naar commercieel

Je bent niet de enige. Veel technici zijn analytisch ingesteld. Met die instelling kom je heel ver, maar ze zit je in de weg bij het houden van een commercieel verhaal. Ook bij het verkopen van een technisch product heb je namelijk te maken met emotionele keuzeprocessen bij je klant of prospect.

Ook in de techniek speelt emotie een rol

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat ook in deze markt meer dan 80% van de keuzes voor een bepaalde fabrikant of voor een specifiek product is gebaseerd op gevoel. Om een goed commercieel verhaal te schrijven, is het nodig om alle productkennis die je hebt te verpakken in een verkoopverhaal dat aansluit bij de behoeften van de klant.

Technisch commercieel verkoopt beter

Die behoeften gaan verder dan de unique selling points van je product. Een klant wil jou en je product vertrouwen. Hij wil zakendoen op basis van wederzijds respect. Er moet een klik zijn en die klik moet je uitbouwen. Als schrijver van technisch commerciële teksten help ik je een passend verkoopverhaal te formuleren voor jouw product of dienst. Een verkoopverhaal dat jouw product of dienst als oplossing verbindt aan het probleem, de behoefte en de situatie van de klant.

Wat heb je nodig voor een technisch commerciële tekst?

Om een technisch commerciële tekst te schrijven, moet je een paar dingen helder voor ogen hebben:

  1. Wie wil je bereiken?
  2. Wat wil je bereiken?
  3. Wat wil de klant bereiken (wat is zijn behoefte, probleem of situatie)?
  4. Hoe wil je dat je bedrijf bekendstaat in de markt, wat is je expertise?

De antwoorden op deze vragen zijn de basisingrediënten voor je tekst. Kom je er niet uit of wil je een keer van gedachten wisselen? Neem dan contact met me op!